حراجی نوروز 1403
پنجشنبه, ۱۷ مرداد,۱۳۹۸

انواع مختلف اتصالات در صنایع چوب

در حوزه صنعت چوب برای اتصال انواع سازه های چوبی و MDF همانند اتصال و مونتاژ قطعات مختلف کابینت به یکدیگر از انواع مختلف اتصالات استفاده می شود که این اتصالات نیز به دو دسته جدا شدنی و جدا نشدنی تقسیم بندی شده است. اتصالات جدا شدنی و یا همان موقت شامل انواع پیچ، گونیا و بست نگهدارنده و اتصال الیت می باشد که در صورت استفاده از این مدل اتصالات در صنایع چوب، بعد از مونتاژ در صورت نیاز می توانید دوباره آن ها از یکدیگر جدا نمایید. اتصالات جدا نشدنی نیز به انواع اتصال دوبل چوبی، اتصال بیسکویتی، اتصال دم چلچله و چسب گفته می شود که در صورت استفاده از این مدل اتصالات، پس از مونتاز دیگر نمی توان آن ها از یکدیگر جدا نمود. گونیا و نگهدارنده طبقه یکی دیگر از انواع اتصالات در صنعت چوب می باشد که در مدل های مختلف طراحی شده است. در این مقاله به صورت دقیق و کامل به شرح هر کدام از این مدل اتصالات می پردازیم.

اتصالات ام دی اف و چوب 

همانطور که در قسمت قبل گفته شد برای اتصال و مونتاژ انواع صفحات ام دی اف و چوب برای ساخت کمد، کابینت و... از اتصالات مختلفی استفاده می شود که با توجه با نوع سازه و محکمی کار مدل اتصال را می توان انتخاب کرد. از انواع مختلف اتصالات ام دی اف و چوب می توان به  موارد زیر اشاره کرد که هر کدام از آن ها از کاربرد و ویژگی های متفاوتی برخوردار هستند. 

  • دوبل چوبی
  • اتصال بیسکویتی
  • اتصال دم چلچله
  • اتصال الیت

کاربرد دوبل چوبی چیست؟

ممکن است این سوال پیش آمده باشد که دوبل چوبی چیست و چه کاربردی دارد. همانطور که می دانید دوبل چوبی یکی از انواع اتصالات جدا نشدنی در صنعت چوب می باشد که به صورت توکار و مخفی نصب شده و دو صفحه MDF و چوب را به یکدیگر متصل می کند. دوبل چوبی در واقع نوعی استوانه و یا میله ی چوبی می باشد که در طول و قطرهای مختلف تولید می گردد. از این دوبل چوبی برای انجام اتصال مقاوم در صنعت چوب به کار می رود. در کارگاه‌های نجاری برای ساخت انواع محصولات چوبی همانند کشو، باکس چوبی و... نیازمند ایجاد اتصالاتی هستند که قوی و محکم باشند. برای ایجاد چنین اتصالاتی، استفاده از دوبل چوبی بهترین گزینه است چرا که به داخل حفره‌های ایجاد شده بر روی قطعه چوب رفته پس در نتیجه بسیار قوی‌تر و محکم‌تر از میخ و یا چسب می‌باشد. یکی دیگر از مزایای استفاده از آن است که دیگری نیازی به پیچ گشتی و میخ نخواهید داشت. لازم به ذکر است که دوبل چوبی به پین چوبی نیز شناخته می شود که از جنس های مختلف راش و یا ممرز ساخته خواهد شد. 


نحوه استفاده از پین چوبی

نحوه استفاده از پین چوبی و یا همان دوبل چوبی به این صورت است که ابتدا تعدادی سوراخ هم قطر و با فاصله یکسان از یکدیگر در دو قطعه ای که قرار است به یکدیگر متصل شوند ایجاد کرده، سپس سوراخ های یکی از آن دو قطعه را با چسب چوب پر و به کمک چکش پلاستیکی دوبل ها را درون سوراخ ها جا می زنیم، سپس سوراخ های طرف دیگر را با چسب پر کرده و با همان روشی که ذکر شد انتهای دوبل هایی را که از اتصال قبلی بیرون مانده است را در آن وارد می کنیم.

اتصال بیسکویتی و کاربرد آن

اتصال بیسکویتی نوعی دیگر از انواع اتصالات ام دی اف و چوب می باشد از نوع جدا نشدنی است. بیسکویت چوبی از لحاظ ساختاری به صورت یک بیضی با گوشه های تیز از جنس چوب می باشد که به خوبی به هم فشرده شده است. برای ایجاد یک اتصال بیسکویتی باید از دو ابزار بیسکویت چوبی و دستگاه بیسکوییت زن استفاده نمایید. این مدل اتصال در کارگاه های نجاری برای اتصال انواع صفحات چوب و MDF به کار برده می شود که موجب ایجاد اتصالی مقاوم و جدانشدنی خواهد شد. نحوه ایجاد یک اتصال بیسکویتی به این صورت است که ابتدا با دستگاه بیسکویت زن سیار را در اندازه مورد نظر ایجاد کرده و محل مورد نظر را چسب کاری می کنیم و سپس بیسکویت چوبی را داخل آن قرار داده و دو تکه سطح کار را به هم متصل می کنیم.


کاربرد اتصال دم چلچله 

نوعی دیگر از اتصالات MDF و چوب، اتصال دم چلچله می باشد که همانند دوبل چوبی و یا بیسکوییت چوبی داخل کار رفته و موجب اتصال دو قطعه به یکدیگر می شود. برای ایجاد اتصال دم چلچله حتما باید با استفاده از تیغ دم چلچله شیاری در اندازه مناسب ایجاد نمایید و سپس دم چلچله را درون شیار قرار داده و دو قطعه چوب و یا ام دی اف را به یکدیگر متصل کنید. از لحاظ قدرت این اتصال دم چلچله بسیار قوی بوده و با چند عدد از این اتصال می توانید دو قطعه چوب را بدون استفاده از چسب با قدرت کنار هم قرار دهید.


اتصال الیت چیست؟

یکی از اتصالات محبوب و پرطرفدار در صنایع چوب و ام دی اف، اتصال الیت می باشد که به سبب هزینه کم و در عین حال ایجاد اتصالی مقاوم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در وب سایت های خارجی اتصال الیت به نام mini fix شناخته می شود که در سال 1980 در شرکت هفله تولید گردید. اتصال الیت نوعی پیچ می باشد که دو قطعه چوبی را به صورت موقت و یا دائم به یکدیگر متصل می کند. اتصال الیت از سه قسمت کپسول فلزی، میله رابط و رول‌پلاک تشکیل شده است. برای استفاده از اتصال الیت باید ابتدا با استفاده از دستگاه الیت زن سوراخی به اندازه پیچ الیت در قطعه کار ایجاد نمایید. 


آشنایی انواع پیچ و کاربرد آن 

پیچ نوعی بست و اتصال می باشد که دارای برجستگی های مارپیچی به نام رزوه در دور خود است. برای اتصال دو قطعه با جنس یکسان و یا دو متریال با جنس متفاوت می توان از انواع پیچ استفاده کرد که از نوع اتصال جدا شدنی می باشد. انواع مختلف پیچ با شکل سری و ظاهری متفاوت طراحی شده اند که هر کدام از آن ها نیز دارای کاربردهای متفاوتی می باشند. از ابزارهایی که برای باز و بسته کردن پیچ استفاده می شود، پیچ گوشتی و آچار می باشد. همانطور که می دانید سر پیچ به طور معمول بزرگ تر از بدنه ی آن می باشد که از فرو رفتن بیش از حد پیچ در داخل قطعه کار جلوگیری می کند. انواع پیچ به صورت ساعت گرد محکم شده که به آن رزوه راست دست گفته می شود. از انواع پیچ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیچ ام دی اف
  • پیچ فیکس
  • پیچ رولپلاک
  • پیچ بتن

پیچ ام دی اف چیست؟

یکی از انواع پیچ اتصال برای مونتاژ کابینت آشپزخانه، پیچ ام دی اف می باشد که رزوه در تمامی طول این مدل پیچ ام دی اف وجود دارد. همانطور که می دانید پیچ ام دی اف از نوع خودکار و نوک تیز است که در طول های متفاوتی طراحی و تولید می شود. نکته ای که در هنگام استفاده از پیچ ام دی اف باید رعایت کنید آن است که قبل از بستن پیچ صفحات چوب و ادم دی اف را حتما سوراخکاری نمایید تا احتمال ترکیدن آنها در قسمت ضخامت کم شود. قابل ذکر است که پیچ ام دی اف در صنعت چوب به پیچ کابینتی نیز معروف می باشد.


کاربرد پیچ کابینتی

برای مونتاژ و اتصال قطعات کابینت به یکدیگر باید از یک نوع پیچ مخصوص که دارای رزوه در تمامی طول خود می باشد، استفاده نمایید. این مدل پیچ به پیچ کابینتی و یا پیچ ام دی اف شناخته می شود. پیچ کابینتی در طول های متفاوتی ساخته شده است که بسته به نیاز خود می توانید خریداری نمایید. 

پیچ فیکس چیست؟

پیچ فیکس نوعی از اتصال ام دی اف و چوب می باشد که قابلیت جدا شدن پس از مونتاژ را دارد. پیچ فیکس دارای دو مهره در دو سر خود می باشد که برای اتصال بدنه های یونیت به یکدیگر به کار برده می شود. 


آشنایی با پیچ رولپلاک و کاربرد آن 

یکی دیگر از انواع پیچ که از کاربرد بسیاری نیز برخودار است، پیچ رولپلاک می باشد که به صورت مخفی در قطعه کار قرار گرفته و باعث اتصال دو قطعه به یکدیگر می شود. این مدل پیچ رولپلاک شبیه به پیچ چوب می باشد با این تفاوت که دارای نوک تیز و بدون سر است. 


پیچ بتن چیست؟

یکی دیگر از انواع پیچ که از نوع مخروطی است و برای اتصال متریال های مختلف مانند چوب،فلز و... به بتن یا سایر مصالح ساختمانی به کار می رود، پیچ بتن می باشد که به پیچ بنایی و یا پیچ آبی نیز شناخته می شود. برای نصب این مدل پیچ بتن باید از دریل چکشی به منظور ایجاد سوراخ استفاده نمود. برای ساخت پیچ بتن از فولاد ضد زنگ و یا فولاد بتنی استفاده می کنند. 


آشنایی با گونیا و نگهدارنده طبقه و کاربرد آن

برای نصب و ایجاد دکوراسیونی زیبا در قسمت های مختلف خانه باید از نوعی اتصالات استفاده نمود تا علاوه بر محکم نگه داشتن صفحات چوبی و شیشه ای به دیوار دارای نمایی زیبا باشد. گونیا و نگهدارنده طبقه نوعی از اتصالات در صنایع چوب و یراق می باشد که در سایز و مدل های مختلف با کاربردهای متفاوت تولید و طراحی می شود. از انواع گونیا و نگهدارنده طبقه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بست طبقه
  • خار طبقه
  • گونیا نگهدارنده طبقه
  • بست اتاژور آینه


کاربرد بست طبقه 

بست طبقه نوعی نگهدارنده طبقات ام دی اف و چوب در کابینت، کمد و یا به دیوار و... می باشد که در سایز و جنس های متفاوتی طراحی شده است. برای ایجاد طبقات شیشه ای و یا mdf در داخل ویترین و بوفه هایی که در پذیرایی هر خانه ای قرار داد باید از این مدل بست های اتاژور طبقه استفاده دنمایید تا علاوه بر زیبایی که دارد باعث محکم فیکس شدن طبقه شود. 

انواع خار طبقه و کاربرد آن 

خار طبقه نوع دیگر از نگهدارنده طبقات شیشه ای و ام دی اف می باشد که در انواع مختلفی میله ای، کریستالی، شیشه ای و... طراحی شده است. یکی از بهترین انواع خار طبقه، خار نگهدارنده طبقه اورینگ دار می باشد که به سبب رینگ لاستیکی که در دور آن قرار دارد از حرکت طبقه شیشه ای و لیز خورد آن جلوگیری می کند. 

کاربرد گونیا نگهدارنده طبقه

امروزه برای دکوراسیون خانه از نصب طبقات چوبی و ام دی اف به دیوار استفاده می کنند تا با قرار دادن وسایل تزیینی و دکور باعث زیبایی فضا و دکوراسیون محیط خانه شوند. گونیا نگهدارنده طبقه یک نوع یراق بسیار کاربردی می باشد که با نصب آن به دیوار می تواند انواع طبقات چوبی و MDF را نگهداری کند. انواع مختلفی از گونیا نگهدارنده طبقه در سایزهای متفاوت طراحی شده است که بسته به مدل و دکور خود می توانید خریداری نمایید. معمولا این مدل گونیا طبقه را می توانید با استفاده از پیچ ام دی اف و یا پیچ ورلپلاک به دیوار متصل نمایید و سپس طبقه ام دی اف و چوب را بر روی آن با پیچ وصل کنید. 

بست اتاژور آینه

همانطور که می دانید اشیایی که دارای سطوحی صاف و صیقلی می باشند همانند آینه، شیشه و... را نمی توان به میخ و یا پیچ به دیوار و سطوح عمودی نصب نمود. همچنین به دلیل وزن نسبتا سنگین آینه قاب نصب با استفاده چسب نخواهد بود. بست اتاژور آینه یک نوع یراق مناسب برای اتصال آینه به دیوار می باشد که در نوع و مدل های متفاوتی تولید می شود. 

افزودن نظر جدید

نظر خود را وارد نمایید (1)

G
مهمان | یک سال پیش

ضمن تشکر از اطلاعات ارائه شده ، خواهش میکنم که در صورت امکان محل تهیه هر یک از قطعات و ابزارهای عنوان شده را نیز ذکر کنید.
ممنون