حراجی نوروز 1403
شنبه, ۱۵ شهریور,۱۳۹۹

معرفی مدل های مختلف کابینت آشپزخانه

در مقالات گذشته در رابطه با تاریخچه کابینت سازی مطالبی ذکر نمودیم اما از آن‌جا که کابینت یکی از مهم‌ترین بخش های منازل محسوب می‌شود قصد داریم به مدل‌های مختلف کابینت سازی اشاره نماییم. کابینت علاوه بر موثر بودن در زیباتر شدن دکوراسیون داخلی از لحاظ فضای کافی، دوام و کیفیت بدنه نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. کابینت آشپزخانه با توجه به گذر زمان در طرح‌های مختلف وارد بازار شده است که هر شخص متناسب با سلیقه، چیدمان, فضای منزل و سبک معماری داخلی منزل طرح مناسب را انتخاب می‌کند.

سبک های مختلف کابینت

کابینت آشپزخانه همان طور که گفتیم با توجه به شرایط و فضای مورد نظر در مدل و سبک های مختلف تولید می‌شود و این تنوع باعث شده است که انتخاب راحت‌تر باشد. کابینت آشپزخانه در جنس و سبک های متعددی تولید می شود که در این مقاله قصد داریم به معرفی سه سبک مختلف کابینت بپردازیم:

  • کابینت کلاسیک
  • کابینت نئو کلاسیک
  • کابینت مدرن

کابینت کلاسیک

کابینت کلاسیک یکی از قدیمی‌ترین سبک های کابینت سازی است که در ساخت آن از چوب استفاده می‌شود. کابینت کلاسیک ساخته شده از چوب به شکلی طراحی شده است که فضای گرم و صمیمی به وجود می‌آورد و دارای سر ستون و حکاکی های شلوغ هستند همچنین در طراحی کابینت کلاسیک از سبک قرینگی بسیار استفاده می‌شود. علاوه بر چوب بودن بدنه و کنده کاری های روی آن می‌توان به این مورد اشاره کرد که دستگیره کابینت کلاسیک دارای نقش و نگار و طرح های شلوغ می‌باشد و یراق آلات به کار رفته در این سبک کابینت به رنگ مسی، برنزی و پتینه شده می‌باشند. کابینت کلاسیک با توجه به این که تمام چوب است در مقابل آب و حرارات دچار فرسودگی و آسیب می‌شود و به همین دلیل باید در مراقبت از آن کوشا باشید. در میان مدل های مختلف کابینت کلاسیک از لحاظ رنگ می‌توان به کابینت کلاسیک قهوه ای و کابینت کلاسیک سفید اشاره نمود، اما یک زیر مجموعه پرطرفدار از کابینت کلاسیک وجود دارد که به کابینت کلاسیک رومی معروف است. کابینت کلاسیک رومی یک طرح بسیار لوکس است که در ساخت آن از بناهای رومی الهام می‌گیرند و معمولا از ترکیب سنگ گرانیت و شیشه بسیار استفاده می‌شود. همچنین یراق آلات به کار رفته در کابینت کلاسیک رومی بیشتر به رنگ طلایی و نقره‌ای هستند که دارای نقش های برجسته و شلوغ می‌باشند.

کابینت کلاسیک

کابینت نئو کلاسیک

کابینت نئو کلاسیک ترکیبی از کابینت کلاسیک و مدرن می‌باشد که نه به شدت کابینت کلاسیک دارای طرح و نقش و حکاکی می‌باشد نه به اندازه کابینت مدرن ساده و بدون نقش و نگار است. کابینت نئو کلاسیک یک مورد مناسب برای افرادی است که به دو سبک کلاسیک و مدرن علاقه دارند. در ساخت کابینت نئو کلاسیک می‌توان یا از متریال چوبی یا از صفحات با روکش چوب استفاده نمود که این مورد به قیمت و سلیقه مشتری بستگی دارد. لازم به ذکر است که برای انتخاب دستگیره و سایر یراق آلات کابینت نئو کلاسیک محدودیتی وجود ندارد و می‌توان با توجه به سلیقه شخصی از دستگیره کابینت مدرن یا دستگیره های کلاسیک و سایر یراق آلات این دو گروه استفاده نمود.

کابینت نئوکلاسیک

کابینت مدرن

به ساده‌ترین شکل اگر بخواهیم توضیح دهیم کابینت مدرن نقطه مقابل کابینت کلاسیک است. بر خلاف کابینت کلاسیک که از حکاکی، طرح های برجسته و سرستون در تولیدشان استفاده می‌شود کابینت مدرن بدون هیچ نقش و نگاری تولید می‌شود و بر روی درب ها و قرنیزهایش حکاکی و طرح های شلوغ ندارد. همچنین برای تولید کابینت مدرن می‌توان از متریال MDF، هایگلاس، PVC، فلز و حتی چوب استفاده نمود. از ویژگی های مثبت کابینت مدرن جادار بودن آن‌ها است که علاوه بر این مورد می‎‌توان به امتداد تا سقف و ارتفاع زیاد، کشوهای بزرگ و بهینه بودن آن‌ها اشاره نمود. کابینت مدرن از لحاظ تمیزکاری و قیمت نیز نسبت به کلاسیک ها وقت و هزینه کم‌تری را به خود اختصاص می‌دهد. یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با تولید کابینت مدرن یراق آلات به کار رفته در آن‌ها است که در این مدل از دستگیره های ساده، جک و ریل های جدید آرام بند و... استفاده می‌کنند؛ حتی در مواردی کابینت مدرن بدون دستگیره یا با دستگیره مخفی تولید می‌شود که نمای بسیار زیبایی به آشپزخانه می‌بخشد.

کابینت مدرن

چگونه مدل کابینت آشپزخانه را انتخاب کنیم؟

اولین نکته در هنگام انتخاب کابینت اندازه آشپزخانه است زیرا رنگ کابینت نقش مهمی در بزرگ و کوچک نشان دادن فضا دارد، اگر آشپزخانه کوچکی دارید سعی کنید از رنگ های روشن استفاده نمایید؛ آشپزخانه های بزرگ محدودیت انتخاب رنگ ندارند و به راحتی می‌توانید از ترکیب رنگ های تیره و روشن و... استفاده کنید. مورد دوم که در انتخاب مدل و سبک کابینت موثر است سبک دکوراسیون منزل شما است، اگر در فضای منزلتان و معماری آن از سبک کلاسیک، رومی و سلطنتی استفاده نموده‌اید پس بهتر است سبک کلاسیک را انتخاب کنید اما اگر معماری داخلی منزلتان مدرن می‌باشد بدون شک برای همخوانی بیشتر باید از کابینت سبک مدرن استفاده کنید. در انتها لازم است متذکر شویم که برای آشپزخانه کوچک بین دو سبک مدرن و کلاسیک بهتر است سبک مدرن را انتخاب کنید که فضا را بزرگتر نشان دهد. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید باشد و با ارائه نظرات خود ما را در پیشرفت بیشتر یاری دهید.

افزودن نظر جدید