حراجی نوروز 1403
سه شنبه, ۰۸ مهر,۱۳۹۹

نکات مهم در طراحی کابینت و دکوراسیون آشپزخانه

آشپزخانه گرمابخش منازل است و بدون شک نقش مهمی در زیباتر شدن محیط و دکوراسیون داخلی دارد. گاهی علاوه بر نظر طراحان دکوراسیون داخلی و کابینت سازان، خانم های خانه نیز تمایل دارند سلایق خود را در رنگ و طرح کابینت ها و چیدمان آن‌ها دخیل سازند. در طراحی کابینت و دکوراسیون داخلی نکات ریز و درشتی وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به بررسی این نکات بپردازیم. 

طراحی کابینت آشپزخانه

کابینت ها علاوه بر این که محل نگهداری ظروف و لوازم مورد نیاز آشپزخانه هستند نقش اساسی و کلیدی در زیباتر شدن محیط منزل ایفا می‌کنند. طراحی کابینت بسیار مهم می‌باشد که در هنگام استفاده از آن ها با مشکلی برنخوریم، برای چیدمان و محل قرار گرفتن سینک، یخچال و گاز باید نهایت دقت را به کار گیریم که دسترسی مناسبی به آن‌ها داشته باشیم. عده ای از طراحان دکوراسیون داخلی معتقدند بهتر است این سه عنصر مهم در سه نقطه به صورتی قرار بگیرند که یک مثلث را تشکیل دهند، البته این سه عضو مهم آشپزخانه باید در فاصله های طولانی از یکدیگر قرار نگیرند که دسترسی به آن‌ها به دلیل ارتباطی که با یکدیگر دارند مشکل نباشد. یکی دیگر از مهم ترین نکات در هنگام طراحی کابینت آشپزخانه سبک آن است، سبک کابینت تقریبا نیمی از مسیر طراحی آن را برای ما هموار کرده است. به طور کلی سبک‌های طراحی کابینت به گروه های مدرن، کلاسیک و نئو کلاسیک تقسیم می‌شوند. سبک های مدرن جزء جدیدترین گروه کابینت ها محسوب می‌شوند و بسیار ساده و بدون هیچ طرح و نقشی طراحی گردیده‌اند. در طراحی کابینت به سبک مدرن از رنگ های سفید، قهوه ای، طوسی و... استفاده می کنند. علاوه بر این موارد، باید تاکید کنیم که یراق آلات به کار رفته در کابینت مدرن از جمله دستگیره کابینت نیز به سبک مدرن و عاری از طرح و نقش‌های شلوغ انتخاب می‌شوند. در نقطه مقابل، سبک کلاسیک نیز جزء سبک های پرطرفدار طراحی کابینت می‌باشد که به صورت کابینت های رومی، ممبران و پر از کنده کاری، تاج، برش و... تولید می‌شوند. مانند کابینت های سبک مدرن، در ساخت کابینت های کلاسیک نیز از یراق آلات مخصوص به خود با رنگ های آنتیک و پتینه شده زیتونی، مسی، طلایی و... استفاده می‌کنند. سبک نئو کلاسیک چیزی مابین مدرن و کلاسیک است و به صورت ترکیبی از این دو تولید می‌شود. مورد دیگری که در طراحی کابینت باید به آن دقت شود، رنگ کابینت است. برای انتخاب رنگ کابینت باید به اندازه آشپزخانه، سبک طراحی منزل، میزان نور طبیعی و مصنوعی و مواردی از این قبیل توجه نمود. یکی دیگر از نکات مهم در طراحی کابینت آشپزخانه، جنس کابینت است به این صورت که معمولا برای کابینت های سبک کلاسیک از چوب طبیعی استفاده می‌شود و در ساخت کابینت مدرن، متریال ام دی اف بیشتر به کار می‌رود. پس از کابینت به سراغ اجزا و سایر بخش های آشپزخانه می‌رویم که نقش مهمی در زیباتر شدن محیط ایفا می‌کنند.

طراحی کابینت آشپزخانه 

سایر اجزای دکوراسیون داخلی آشپزخانه

دکوراسیون داخلی آشپزخانه از کابینت و اجزای دیگری تشکیل می‌شود که در این میان کابینت نقش تاثیرگذار و اصلی را ایفا می‌کند یا به زبان ساده‌تر نقش غالب در سبک دکور آشپزخانه بر عهده کابینت می‌باشد. در این بین اجزای دیگر آشپزخانه از جمله کف پوش، دیوار، نورپردازی و... مکمل کابینت ها هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

کف پوش آشپزخانه

کف پوش 

کف پوش آسپزخانه معمولا از جنس سرامیک، پارکت، چوب پنبه، لمینت، بامبو، PVC و... تهیه می‌شود. بهتر است در انتخاب طرح، جنس و رنگ کف پوش به سبک کابینت آشپزخانه، ابعاد آشپزخانه، رنگ و جنس کابینت ها دقت نمایید. برای مثال اگر سبک کابینت شما کلاسیک و از جنس چوب با رنگ قهوه ای می‌باشد بدون شک استفاده از کفپوش چوب پنبه نسکافه‌ای یک ترکیب زیبا به وجود می‌آورد.

دیوار آشپزخانه

فضای زیادی از دیوار آشپزخانه درگیر محل قرارگیری کابینت ها می‌شود؛ اما بخش مابین کابینت های بالا و پایین یکی از فضاهایی است که در زاویه دید قرار دارد. در انتخاب سنگ، پی وی سی، کاشی یا هر متریالی که برای این بخش استفاده می‌کنید باید دقت نمایید که با سبک آشپزخانه شما هم خوانی داشته باشد و علاوه بر این به ترکیب رنگ مناسب نیز توجه کنید. 

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی در فضای آشپزخانه یک مورد بسیار مهم و ضروری است که تاثیر فراوانی در دکوراسیون این بخش از منزل شما دارد. استفاده از ریسه های ال ای دی، لامپ هالوژن، نوار فلورسنت و مواردی از این قبیل نه تنها دسترسی سریع و پیدا کردن لوازم را برای شما راحت می کند بلکه نقش موثری در ایجاد یک فضای خاص نیز ایفا می‌نماید.

استفاده از شلف و طبقات

سعی کنید یک گوشه از آشپزخانه را به گوشه دنج و دلخواه خودتان تبدیل کنید. شلف و طبقات چوبی که با کمک گونیا تزیینی و نگهدارنده های طبقات نصب می‌شوند می توانند میحط جذابی برای نگهداری ظروف آنتیک، بشقاب های سفالی و مواردی از این قبیل باشند. در انتها امیدواریم نکاتی که در این مقاله ذکر شد برای شما مفید و کاربردی واقع گردد و با نظرات خود ما را در ارائه مقالات بهتر یاری نمایید.

افزودن نظر جدید